SEO i WordPress

ее42Har du opprettet en blogg i WordPress, ønsker du nok at den skal synes på det store internettet. Kanskje skriver du en ekspertblogg om et emne som opptar deg og som du kan mye om. Dermed ønsker du at flere som er interesserte i dette emnet skal finne siden din og lese og tilegne seg informasjon. Jo flere som leser bloggen din, jo høyere kommer du som søkeresultat i en søkemotor dersom noen søker på temaet eller temaene bloggen din omhandler. Det er selvsagt lurt å ofte oppdatere bloggen med nye innlegg jevnlig, men det er også andre grep som kan gjøres for at siden din skal få større synlighet. Dersom du da bruker WordPress til bloggen din, utgjør WordPress mye av søkemotoroptimaliseringen du trenger for deg. De har SEO-vennlige temaer du kan velge mellom, som gjør det enklere for Google å finne deg i søkeresultatene. WordPress har også den funksjonen at hver gang du skriver et nytt innlegg, gis det et varsel til Google.

Dette kan du gjøre selv

Det finnes mange innstillinger du selv kan gjøre i WordPress for å optimalisere siden din. WordPress er en av de bedre sidene å gjøre dette på. Som tidligere nevnt utøver WordPress på mange områder optimaliseringa selv, men det er også mulig å ta et par tak på egen hånd. Det første man kan gjøre er å for eksempel endre permalenkens struktur. Dette gjør du vet å gå inn på innstillinger, og deretter inn på permalenker. Det optimale er at lenken ser slik ut: /post-name/ eller /category/post-name/. Du må også velge om du vil at siden din kan nås bare ved å skrive eksempel.com, eller ved å skrive www.eksempel.com.

Velg rett tittel og nøkkelord

Et annet viktig punkt er tittelen på siden. Det er fort gjort å tenke at tittelen kanskje ikke er så veldig viktig, men det er den. Grunnen til dette er at tittelen er noe av det første brukerne ser når de søker i Google. På veldig mange blogger er tittelen for blogginnlegg slik: Tittel > Arkiv > Nøkkelord. Men det bør aller helst være omvendt, da Google ofte leser de første ordene først. Siden nøkkelordene er viktigst, bør de ble lest først. Det samme gjelder brukerne. Vi leser naturligvis også de første ordene først – og dersom vi ser at en nettside har det nøkkelordet vi er ute etter med en gang, er sjansen mindre for at vi ruller oss forbi dette søkeresultatet.

Bruk tags rett

En ting det er viktig å huske på, er å dempe bruken av tags. Har du for mange og irrelevante tags i et innlegg eller på en side, øker ikke dette søkemotoroptimaliseringen din. Det som derimot gjør det er når du bruker relevante tags som lenker innhold til hverandre jevnlig, uten at det blir for mye. Dersom du har faste lesere og får de til å abonnere på bloggen din slik at de får mail når du skriver nye innlegg, har du kommet et godt stykke på vei. Et lite triks er å skrive nederst på siden med vedlagt lenke: “Likte du dette innlegget? Her kan du følge oss”.